Werkwijze
In 1 a 2 gesprekken proberen we een duidelijk beeld te krijgen van je klachten en bespreken we de mogelijkheid voor een behandeling
De behandelingen binnen de praktijk in Amersfoort zijn zoveel mogelijk evidence based, kortdurend en sluiten zoveel mogelijk aan bij jouw persoonlijke hulpvraag.
De meeste behandelingen zijn echter langdurend gezien de aard van de problematiek die bij de praktijk aangemeld wordt. In 1 a 2 gesprekken proberen we een duidelijk beeld te krijgen van je klachten en bespreken we de mogelijkheid voor een behandeling. We zullen je daarvoor vragen stellen over veel facetten van je leven. Ook krijg je via de mail een aantal vragenlijsten opgestuurd (ROM monitoring) die vragen naar je klachten en kwaliteit van leven (Embloom). Aan de hand van deze gesprekken stellen we persoonlijke doelen op die in een behandelplan komen.
Tijdens de behandeling zullen we je uitleg geven over je klachten en maken we onder meer gebruik van elementen uit de cognitieve gedragstherapie (CGT), mindfulness, oplossingsgerichte therapie en waar nodig EMDR of E-therapie. Langer durende behandelingen zijn over het algemeen meer psychotherapeutisch van aard, waarbij de therapeutische relatie gebruikt wordt in het bewerkstelligen van gewenste veranderingen (lees hier voor meer informatie over psychotherapie). Vaak wordt er gekozen voor sensorimotorische psychotherapie.
Indien nodig kan een psychotherapie tweemaal per week plaatsvinden of kan er relatietherapie of gezinstherapie plaatsvinden.
De behandeling duurt 45 minuten en de frequentie wordt afgestemd op jouw behoefte en in overleg vastgesteld. Tussentijds en aan het einde van de behandeling worden opnieuw vragenlijsten afgenomen (ROM monitoren) om het effect van de behandeling vast te kunnen stellen.
Je kunt onder meer terecht voor de volgende klachten/problemen:
Let wel op dat niet alle diagnoses ook vergoed worden. We zullen je daarover informeren wanneer we een diagnose vaststellen en deze niet vergoed wordt door je zorgverzekeraar. De diagnostiek (intakegesprekken) worden in dit geval wel altijd vergoed (zie voor specificatie de informatie over vergoedingen).
Vanaf heden geldt er een aanmeldstop voor alle diagnostiek en behandeling binnen de praktijk.
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Tijdens vakantie wordt de praktijk opgevangen door collegae wat afgestemd wordt tijdens de behandeling.